بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» 5 فاکتور در ارزش گذاری استارتاپ ها

استارتاپ شما چقدر ارزش دارد؟

به عنوان یک سرمایه گذار فرشته، این یکی از اولین سوالات من در هنگام صحبت با بنیانگذاران برای جذب سرمایه گذاری بالقوه است. اغلب، اعدادی را می شنوم که یا خیلی کم یا خیلی زیاد هستند.

به عنوان مثال، بنیان‌گذاری‌ که از یک مدرسه بازرگانی نخبه فارغ‌التحصیل شده بود، اخیراً به من گفت شرکت فین‌تک در مراحل اولیه او ۵۰ میلیون دلار ارزش دارد.

این استارتاپ دو کارمند داشت که هر دو تمام وقت در مدرسه بازرگانی بودند. هیچ IP، هیچ MVP وجود نداشت و بنیانگذار فقط یک ایده کلی از استراتژی رفتن به بازار داشت. من جلسه را خیلی زود پس از شنیدن رقم ارزش گذاری بنیان گذار به پایان رساندم، زیرا عواملی که آنها برای رسیدن به ارزش گذاری استفاده کردند، هیچ مبنایی در واقعیت نداشت.


مدیر عامل دیگری که با او صحبت کردم، محصولی داشت که بازی را تغییر می‌داد، کل بازار در دسترس (TAM)، نسخه‌های بتا موفق، مقداری فروش محصول، تیمی چشم‌گیر و استراتژی مناسبی برای ورود به بازار داشت. زمانی که این بنیانگذار گفت ارزش کسب و کار 500000 دلار است، به او توصیه کردم که در ارزش گذاری خود تجدید نظر کند، زیرا ارزش استارتاپ خود را بسیار پایین در نظر گرفته بود.


بسیاری از سرمایه گذاران چنین توصیه هایی را به بنیانگذارانی که به تازگی ملاقات کرده اند ارائه نمی دهند، اما از آنجایی که استارت آپ پتانسیل بالایی داشت، من بنیانگذار را تشویق کردم که ارزش گذاری خود را دوباره انجام دهد.

"ارزش گذاری" چیست؟

ارزش گذاری یک استارت آپ نشان می دهد که در یک مقطع زمانی مشخص چه ارزشی دارد. عواملی که ارزش گذاری را تشکیل می دهند عبارتند از مرحله توسعه محصول یا خدمات. اثبات مفهوم در بازار آن؛ مدیر عامل و تیم آنها؛ ارزیابی همتایان یا استارت آپ های مشابه؛ روابط استراتژیک موجود و مشتریان؛ و فروش.


در حالی که علم دقیقی برای تعیین میزان پول مورد نیاز شما در این مسیر وجود ندارد، بخش ها و صنایع خاصی الگوهایی دارند که می توانید به دنبال آنها باشید. شرکت هایی هم هستند که این به واسطه‌ی تجربه و علم این خدمات را به استارتاپ‌ها ارائه می دهند. رتیبا، یکی از شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات ارزش گذاری استارتاپ‌ها و کسب و کارها، مدل سازی مالی و آماده سازی مستندات جذب سرمایه است.


کارآفرینان معمولاً هنگام افزایش سرمایه، یا در حین دادن سهام به تیم، اعضای هیئت مدیره و مشاوران، برای استارتاپ خود ارزش قائل هستند. داشتن یک ارزیابی دقیق از استارتاپ شما بسیار مهم است، زیرا اگر آن را بیش از حد ارزش گذاری کنید، سرمایه گذاران به احتمال زیاد پولی به شما نخواهند داد.


از سوی دیگر، کم ارزش‌گذاری استارت‌آپ خود به این معناست که در ازای پول کمتر، ارزش سهام زیادی را کنار می‌گذارید، یا آنچه را که تاکنون ساخته‌اید، کم ارزش می‌دانید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده