بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چطور می توانیم به افزایش ارزش کسب و کار شرکت کمک کنیم؟

چطور می توانیم به افزایش ارزش کسب و کار شرکت کمک کنیم؟

مدل‌های مختلفی برای ارزش گذاری کسب و کار وجود دارد. هر کدام از این مدل‌ها از نظر قابل اعتماد بودن و عادلانه بودن تشخیص ارزش یک شرکت، مزایا و معایبی دارند. با این حال یک ویژگی میان تمام این مدل‌های ارزش گذاری مشترک است: اینکه رشد و سوددهی در همه آن‌ها به عنوان عامل کلیدی ایجاد ارزش در نظر گرفته شده است. البته ممکن است همه مدل‌های ارزش گذاری به طور مستقیم رشد و سوددهی را به عنوان عوامل اصلی در نظر نگیرند. ولی حتی در این حالت هم این دو عامل نقش اساسی ولی غیر مستقیم در فرآیند ارزش گذاری خواهند داشت. ولی چرا؟

اگر شرکت بتواند همیشه درآمد بیشتری از نیاز سرمایه گذارانش تولید کند، در این صورت ارزش شرکت بسیار بیشتر از آنچه در ترازنامه آمده است، خواهد شد. و این به معنی افزایش ارزش کسب و کار است سؤالی که در این جا مطرح می‌شود این است که چطور می‌توان شرکت را به چنین وضعیتی رساند؟ چگونه می‌توان ارزش کسب و کار را افزایش داد؟ این سؤال یکی از مهم‌ترین مسائلی است که صاحبان هر کسب و کاری به آن فکر می‌کنند. در ادامه به این سؤال پاسخ داده خواهد شد.

عوامل ارزشمند در افزایش ارزش کسب و کار

آهسته تر بروید تا سریع تر برسید! مطلب مرتبط آهسته تر بروید تا سریع تر برسید!

سال 2017 در یکی از مقالات منتشر شده، 10 عامل که به افزایش ارزش کسب و کار کمک می کنند معرفی شدند. با بررسی این مقاله دو نکته اساسی را می‌توان دریافت کرد. اول قدرت پیش‌بینی وضعیت شرکت و دوم منحصر به فرد بودن آن. فهرست کامل عوامل تأثیر گذاری که در مقاله به آنها اشاره شده بود شامل این موارد است: درآمد تکراری (ماهانه یا سالانه)، محصول یا خدمات منحصر به فردی که تقلید از آن دشوار است، رشد کسب و کار (به خصوص رشد بالاتر از حد میانگین بازار)، خرید و تملیک شرکت‌های جوان‌تر و رو به رشد، محل فعالیت، تنوع، قابلیت پیش بینی عملکرد، سلامت مالی حساب شرکت، خدمات پس از فروش و داشتن رضایت مشتری.

پیگیری نتایج عملکرد شرکت

تمام عواملی که از آن‌ها نام بردیم برای موفقیت یک شرکت بسیار مهم هستند. گرچه برخی از این موارد ممکن است هم پوشانی داشته باشند، ولی بررسی و پیگیری آنها همچنان ضرورت دارد. نکته مهم در مورد این عوامل آن است که همه آنها به طور مستقیم یا غیر مستقیم با رشد و قابلیت پیش‌بینی عملکرد شرکت در ارتباط هستند. همان‌طور که پیش از این گفتیم، هر چه شرکت زودتر فرآیند ارزش گذاری را آغاز کرده باشد، کنترل بیشتری بر روی نتایجی که از این تحلیل‌ها به دست می‌آید، خواهد داشت. به همین دلیل است که توصیه می‌شود ارزش گذاری به صورت سالانه انجام شود تا بهبود یا افت وضعیت شرکت مشخص شده و قابل پیگیری باشد.

به این طریق امکان افزایش نرخ تبدیل، کاهش هزینه‌ها و بازدهی وجود خواهد داشت. بنابراین برای آن‌که امکان تغییر استراتژی و تصمیم گیری به موقع وجود داشته باشد، مشاهده نتایج و در واقع ارزش گذاری لازم است.

در فهرستی که به آن اشاره شد، به عوامل مهم و تأثیر گذار در کسب و کار اشاره شده است. هر چند اقدامات دیگری هم هست که می‌توانید برای افزایش ارزش کسب و کار انجام دهید. از جمله این موارد مقایسه پذیری، آینده نگری مالی و کسب مزیت رقابتی قابل توجه است. همچنین تلاش برای حفظ حداکثری کارمندان هم یک استراتژی مفید دیگر است که به ثبات شرکت و به افزایش دانش مجموعه کمک می‌کند.

درک درست از ارزش گذاری

از دیدگاه ارزش گذاری، مهم ترین مسئله درآمد تکراری، قدرت پیش بینی، رشد و حسابداری سالم است. تمام موارد دیگری که در فهرست به آن اشاره شده در حقیقت در خدمت کمک به این4 عامل اصلی هستند. با بررسی این فهرست می‌توان فهمید که هر کدام از مدل‌های ارزش گذاری برای تقویت رشد و سود آوری، کدام اقدامات را در نظر می‌گیرند. مثلاً به سادگی می‌توان فهمید که وقتی خریدار افزایش سودآوری را تجربه کند، تمایل بیشتری به پرداخت هزینه بیشتر خواهد داشت، چرا که ثبات بیشتر در آینده را پیش بینی می‌کند. موضوع ارزش گذاری مقوله‌ای بسیار ضروری است که متاسفانه اکثر افراد آن را ضروری نمی‌دانند تا زمانی که مثلا قصد فروش دارند، یا بحث سهم و خرید و فروش آن مطرح می‌شود. با این حال اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که ترجیح می‌دهید قبل از احساس نیاز، رفع نیاز کنید و به موضوع ارزش گذاری علاقمند هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم، مقاله‌ی ارزش گذاری را که مفاهیم و روش‌های ارزش گذاری را شرح داده است، مطالعه کنید.


پس حتماً اقدامات و تصمیم‌ها را با راستای افزایش ارزش کسب و کار هم سو کرده و وظایف را به افرادی بسپارید که در انجام آن کار از دیگران بهتر هستند. از همه مهم‌تر اینکه همیشه نقشه جایگزین داشته باشید. کنترل و بهینه سازی عوامل این فهرست به شما کمک می‌کند به مرور ارزش شرکت را افزایش داده و ساختاری مستحکم داشته باشید. مهم‌ترین مسئله در افزایش ارزش اول از هر چیز بازگشت سرمایه است. در مرحله بعد باید برآورده کردن انتظاراتی که در ارزش گذاری اولیه ایجاد گشته باید مد نظر قرار داده شود و در نهایت، اگر بازگشت سرمایه بیشتر از هزینه سرمایه بود، می توان به رشد و گسترش کسب و کار فکر کرد.

یعنی پیش از هر چیز باید به سود دهی کسب و کار فکر کنید و بعد به رشد و گسترش آن. به همین دلیل ارزش گذاری مداوم می‌تواند یک ابزار کارآمد برای دنبال کردن روند رشد و وضعیت شرکت باشد. به منظور انجام ارزش گذاری منصفانه می‌توان به سایت رتیبا مراجعه کرد. گروه تحلیلگران رتیبا به تعیین ارزش کسب و کار ها و ارائه گزارش ارزش گذاری با مهر کارشناس رسمی دادگستری می‌پردازند.

retiba.ir

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده